• Hr
  • EN

#Lito u Postrani

Koncert KUD-a Metković

U nedjelju 16.06.24. je na odlično popunjenoj pijaci ispred crkve sv. Roka započelo ovogodišnje Lito u Postrani 💛

Uživali smo u melodijama mandolinskog orkestra 🎼 i ženske pjevačke skupine Kud Metković 🎵 te nekoliko pjesama u izvedbi klape Divna Trpanj 🎶.

Naši gosti iskazali su nam zahvalnost na našoj toploj dobrodošlici i želju da se vidimo opet 😊

KPD Bratska Sloga❤

Armonika na pijaci

01.08.23. Pijaca ispred crkve sv. Roka

#Lito u Postrani

Dragi naši, 
sinoć je u Postrani (Žrnovo) održan prvi susret svirača harmonike otoka Korčule. Srca su nam puna lipih dojmova i emocija. Sjajni svirači, voditelji i raspoložena publika učinili su sinoć našu pijacu centrom otoka.

Želimo se zahvaliti svima koji su sudjelovali u organizaciji i provedbi događaja. U prvom redu našim dragim sviračima: 
Tonči Franulović Cekinar (Vela Luka), Marin Milat (Žrnovo), Ante Petković (Blato), Mateo Plećaš (Metković), Ivo Protić (Blato), Ivan Dominik Sardelić Zeko (Blato), Mara Sardelić Zeko (Blato) i Tonči Šain (Pupnat).

Hvala Ivku Protiću Gardenalu iz Blata koji se je programu priključio na usnoj harmonici i Klapi Škerac koja se je odazvala našem pozivu.

Zahvaljujemo se inicijatoru susreta Anti Curaću, voditeljima organizacijskog tima Vinku Didoviću i Terezi Kršinić, voditeljici Gordani Curać Depolo , upravi KPD Bratska Sloga, Dimitriju Medvedevu, Ivanu Sardeliću i dragim volonterima koji su učinili sve da susret prođe u najboljem redu. Hvala našim sponzorima: 


Grad Korčula, Dubrovačko-neretvanska županija , Visit Korčula, Centar za kulturu Korčula.

Hvala i svima vama koji ste sinoć bili u publici i bez rezerve podržali naš događaj.

Pozdravljamo vas uz želju da ovaj događaj preraste u jednu lipu tradiciju. 

KPD Bratska Sloga❤

Kratka povijest HARMONIKE

KPD BRATSKA SLOGA

Razvojni put

Prve harmonike na naš otok

Harmonika kakvu danas poznajemo počela je svoj razvojni put u prvoj polovice 19. stoljeća. Mogućnost da se na njoj istovremeno sviraju melodija i pratnja, te pogodnost za sviranje plesne glazbe ubrzo su je učinili najpopularnijim pučkim glazbalom zapadnog svijeta. Tako su već sredinom druge polovice tog stoljeća počele stizati prve harmonike i na naš otok i to uglavnom iz Trsta, iz radionice glazbenih instrumenata obitelji Ploner. Otud i jedan od naziva za ovakvu vrstu harmonike – plonerica. Zovu je još i trieština ili butunara. Ona spada u skupinu diatonskih harmonika koje na desnoj strani redovito imaju butune.

Druga vrsta harmonike je kromatska harmonika koja najčešće dolazi u verziji s klavirskim tipkama. Ona se na otoku počela pojavljivati već 1930-ih godina. Masovno se proširila nakon 2. svijetskog rata i na ovom dijelu otoka gotovo u potpunosti zamijenila armoniku na botune. O susretu ta dva instrumenta u Žrnovu govori i kazivanje Pavla Pavlovića o zadnjoj zabavi NK Sloga koja se je dogodila 1960. godine: 
Oni „nisu išli Defora jer je bilo užasno grubo vrime nego su pekli kozliće u Pavla Šaina. Ja ne pamtim bolju feštu NK Sloga od te! Koliko me pamćenje služi, sjećan se da je svira Andrija Biliš sa svojom harmonikom a najedanput se pojavi barba Milenko Šain sa plonericom i veselju ni bilo kraja.“

Potražnja za dobrim sviračima

Tanac je bio najprvi bal

U drugoj polovici 19. stoljeća naš otok je bio otvorena sredina s pokretljivim mladim ljudima. Upravo preko tih mladića u naše sredine stizali su novi plesovi, pjesme pa tako i harmonika. Tome su svakako pridonijele prometne i trgovačke veze s Trstom i drugim priobalnim gradovima, zatim odlsuženje vojnog roka u austrougarskoj vojsci, te naposlijetku i povremeni boravci u prekooceanskoj emigraciji. Ako izuzmemo grad Korčulu, do pojave prvih harmonika na našem otoku ljudi su se zabavljali prvenstveno uz mišnjice i liricu. Njenim dolaskom u plesnu praksu otočana ulaze novi plesovi. O tome svjedoči i kazivanje koje je 1960-ih u Postrani zabilježio Ivan Ivančan: „Tanac je od davnine. To se niko ne sića. Ni moj pokoji otac se ne sića. Tanac je bio najprvi bal. Onda je polka. Manfrina, četiri pasa, dva pasa, kuntropas, pritnja, na karatilu i pod zrcalon su došli malo prin prvega svjetskog rata. Polka indijana i pajuša su od prin 50 godina. Siroče je došlo 1912. godine. Ostalo je novije.''

U prošlosti su svirača zvali glumac ili sonadur. U vrijeme poklada kada su se po mjestima organizirali plesovi i na desetak lokacija odjednom potražnja za dobrim sviračima je bila veoma velika. U nekim mjestima te su se društvene zabave zvale socij u nekima munde. Tradicija mundi se i danas održava u Blatu. 
O tim plesovima i sviračima harmonike govori i kazivanje koje je u Veloj Luci zabilježio etnomuzikolog Joško Čaleta: „Postojale su razne grupe koje su činile svoje plesove a imale su svaka svojega svirača. Moj je dida svira pod jednu stranku u jednemu prostoru, a otac u drugemu. Uvik se pozivalo svirača koji je moga najduže svirat i najboje zabavit jude. Dida bi bi toliko zanesen muzikon da je glavni plesač ima zadatak kad vidi da plesači ne mogu više izdržat doć prid njega i udrit nogon u pod da ferma svirat. Moga je izdržat i po 4-5 uri svirat.“

Posebnost našeg otoka

Sve je orilo od pjesme i plesa

Armonika na butune, ili trieština nije bila samo posebnost našeg otoka. U vremenu do 2. svjetskog rata u Dalmaciji i Istri bez nje se nisu mogli ni zamisliti plesovi i zabave. Istražujući taj fenomen etnomuzikolog Joško Čaleta zabilježio je u dolini Neretve slijedeće: „Zadnji svirač u dolini Neretve bio je Ivan Đugum koji je preminuo 1978. Živio je u selu Desne kod Metkovića. Svirati je naučio u ranoj mladosti i cijeli je život svirao na seoskim plesovima i ostalim zabavama na koje je bio pozvan. Osim u Desnima, trieština se svirala i u drugim selima a podaci o njoj postoje i u Opuzenu, koji je dugo bio jedino gradsko središte donjeg toka rijeke Neretve.“

Ivančan je u Žrnovu zabilježio 1960-ih: „Kad bi počeli pokladni dani bila bi se mladost dogovarala za činit bale. U nas u Žrnovu, u doba pokladah je znalo bit bali na osan do devet mistah. U istemu selu bi se bili dogovorili i drugi da će učinit bale. Bili bi našli kuću za bale, a i glumca oli svirača, u starije vrimene mišnjice. Svaki taki skup, zva se je socij.“ 

Jedan od prostora u kojima su se održavale ovakve zabave je i Pauletovo kazalište. Imamo tu sreću da ga je vlasnik obnovio u autentičnom obliku pa danas možemo barem zamisliti kako su izgledale te pokladne zabave s neumornim sviračem harmonike, mladićima i djevojkama koji pjevaju i plešu, i starijima koji ih sa strane promatraju. I tako od Vele Luke, priko cilega otoka, sve do Lumbarde. Sve je orilo od pjesme i plesa.

Tradicija

Veliki je to trud

Harmonika je nesumnjivo dio naše tradicije. No da bi se održala u našoj glazbenoj praksi, osim osobnih pregnuća potrebna je i podrška zajednice. Ona se prvenstveno ostvaruje kroz KUD-ova koji potiču mlade da nauče svirati ovaj instrument. 
Pri tome bi se trebala posvetiti posebna pozornost plonerici ili armonici na butune kako bi se i na ovom dijelu otoka značajnije vratila u upotrebu. Veliki je to trud no vrijedan je svakog poštovanja što pokazuje slučaj svirača sa zapadnog dijela otoka. 
Poseban i pohvalan poticaj sviranju klavirske kromatske harmonike dale su časne sestre iz samostana Anđela čuvara u Korčuli kao i glazbena škola koja je u proteklom periodu odgojila niz mladih svirača. Sve to vidimo kao zalog da se tradicija sviranja ovog predivnog instrumenta održi i prenese na nadolazeće generacije. 

Vinko Didović




Mladen Burnać

12.07.23. Kazalište u Pavuleta

#Lito u Postrani

počelo je sinoć mini koncertom poznatog hrvatskog glazbenika Mladena Burnaća i gitarista Damira Gonza. Pjesme koje se nalaze na Mladenovom albumu "Knjiga poezije", ali i još neke široj publici poznate pjesme Prljavog kazališta, Arsena Dedića i Kemala Montena, izmamile su više puta pljesak prepune dvorane.
Početak je ovo ostvarivanja dugogodišnje želje obitelji Pavlović da se kazalištu opet vrati smisao i unese novi život. Nakon izvedbe počastili smo se kolačima i bićerinom vina, a posjetitelji su imali prilike posjetiti i etno zbirku Pavla Šaina.

Koncert "Arije Ariji"

15.07.23. Pijaca ispred crkve sv. Roka

#Lito u Postrani

Sinoć smo na Postranskoj pijaci uživali u koncertu klasične glazbe "Arije Ariji". Kako je na početku samog programa i najavila gospođa Sani Sardelić, svjedočili smo nečemu prekrasnom što ćemo još dugo nositi u uspomeni. Mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić, violončelist Roko Silić, pijanistica Darjana Baće Šojat i mlada flautistica Marija Pavlović stvorili su noć za pamćenje. Nadamo se da je ovo samo početak dugogodišnje suradnje glazbene obitelji Pavlović ( Đurđa Pavlović , Pavao Pavlovic) i KPD-a Bratske sloge u ispunjavanju misije obogaćivanja kulturnog života našeg mjesta i grada.Zahvaljujemo Grad Korčula  i Dubrovačko-neretvanska županija na financijskoj pomoći,  CENTAR ZA KULTURU KORČULA  na ozvučenju, kustosici Gradski Muzej Korčula Sani Sardelić na vođenju programa, Visit Korčula na podršci za promociju događaja u Postrani, Dimitri Medvedev  koji nas neumorno prati na svim našim događanjima te mjesnim odborima Žrnova na podršci u organizaciji.

Ženski diječji pjevački zbor "Divne"

Kazalište u Pavuleta

Ženski diječji pjevački zbor "Divne"

Svečano otvaranje etnografske zbirke Pavla Šain

#Lito u Postrani

Svečanost otvaranja bila je baš kako je i zamišljena - intimna i posebna, u ambijentu staroga postranskoga dvora okruženog zelenilom, u kojemu svaki detalj priča svoju priču.

Ženski diječji pjevački zbor "Divne"

Folklorna večer na Postranskoj pijaci

#Lito u Postrani

Sinoć je pijaca bila premala za sve ljude koji su došli uživati u našoj folklornoj večeri. Na programu su se našle naše "Divne", korčulanski plesovi KUD "Mišnjice" Žrnovo , "Ero s onoga svijeta" Kulturna udruga "Ivo Lozica", Lumbarda , a njihov orkestar zabavio nas je s nekoliko "brojeva". Na samom kraju izveden je nezaobilazni ples s mačevima, Moštra🤺

Ova vruća ljetna večer bila je dobitna za mnoge posjetitelje koji su nakon bogatog programa probali žrnovske makarune uz čašu biloga vina.